دستورالعمل رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
دستورالعمل رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری (بخشنامه شماره 47784/11 مورخ 29/8/1378 سازمان امور اداری Ùˆ استخدامی کشور)
باعنایت به تجربیات ØØ§ØµÙ„Ù‡ از اجرای قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری Ùˆ آئیننامه اجرائی آن، به منظور بهبود امر رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری ودستیابی به نتایج بهتر درچارچوب قانون Ùˆ آئین نامه ÙØ¹Ù„ÛŒ به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ رسیدگی به اتهامات بارعایت ØÙ‚وق متهمین ØŒ بادقت ÙˆØ´ÙØ§Ùیت بیشتر ÙˆØ¯Ø±ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ زمان ممکن صورت پذیرد Ùˆ نهایتاً عادلانه تر شدن نظام رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری رابه دنبال داشته باشد، هیأت عالی نظارت در جلســه مــورخ 4/8/1378 دستورالعمـل پیــوست را تصویب نموده است کـه مراتب جهت اجرای Ù…ÙØ§Ø¯ آن ابلاغ Ù…ÛŒ گردد.
دستورالعمل رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
ماده 1- دستورالعمل رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری مشتمل برمجموعه ضوابط ومقرراتی است Ú©Ù‡ درمقام رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری کارمند وچگونگی رسیدگی وصدور رأی به Ú©Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ù…ÛŒ شود.
ماده 2- تخل٠اداری عبارت است ازارتکاب اعمال وانضباط اداری Ú©Ù‡ Ù…Ù†ØØµØ± به موارد مذکور در قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری Ù…ÛŒ باشد وبه دودسته قصوروتقصیر تقسیم Ù…ÛŒ شود:
الÙ) قصور عبارت است ازکوتاهی غیرعمدی درانجام وظای٠اداری Ù…ØÙˆÙ„Ù‡.
ب) تقصیر عبارت است ازنقض عمدی قوانین ومقررات مربوط.
ماده 3- وظای٠اداری Ø§Ø²Ù„ØØ§Ø¸ این دستورالعمل اموری است Ú©Ù‡ مستخدم ملزم به انجام یارعایت آنها به موجب قوانین ومقررات ودستورات والزامات شغلی ÛŒØ§Ø´Ø±Ø ÙˆØ¸Ø§ÛŒÙ Ù…ÛŒ باشد .
ماده 4- این دستورالعمل قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری «Ù‚انون» آئین نامه اجرائی قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری «Ø¢Ø¦ÛŒÙ† نامه اجرائی» Ùˆ هیأت رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری «Ù‡ÛŒØ£Øª» نامیده Ù…ÛŒ شود.
ماده 5- متهم، کارمندی است Ú©Ù‡ ارتکاب یک یاچند تخل٠اداری ازجانب اشخاص ØÙ‚یقی یاØÙ‚وقی به او نسبت داده شده وپرونده ÙˆÛŒ درهیأت Ù…Ø·Ø±Ø ÙˆØ¯Ø±Ø¬Ø±ÛŒØ§Ù† بررسی Ùˆ سیدگی باشد.
ماده 6- Ù…ØªØ®Ù„ÙØŒ کارمندی است Ú©Ù‡ پرونده ÙˆÛŒ به Ù„ØØ§Ø¸ ارتکاب یک یاچند تخل٠درهیأت موردرسیدگی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ØªØ®Ù„Ù ÛŒØ§ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اوتوسط هیأت رسیدگی کننده Ø§ØØ±Ø§Ø²Ù…ÛŒ گردد.
ماده 7- شاکی، شخص ØÙ‚یقی یاØÙ‚وقی است Ú©Ù‡ ارتکاب ØªØ®Ù„Ù ÛŒØ§ØªØ®Ù„ÙØ§ØªÛŒ رابه کارمند نسبت داده Ùˆ موضوع راکتباً به هیأت یادستگاه متبوع کارمند اعلام نموده باشد .
ماده 8- دلیل، عبارت ازامری است Ú©Ù‡ متهم یااعلام کننده اتهام برای Ø¯ÙØ§Ø¹ ازخودیا اثبات تخل٠به طورکتبی به آن استناد Ù…ÛŒ نماید.
ماده 9- شاهد، شخص ØÙ‚یقی است Ú©Ù‡ اظهارات یاکواهی ÙˆÛŒ برای اثبات یا رد اتهام یا Ú©Ù…Ú© در رد یا اثبات آن ضرورت داشته باشد .
ماده 10- Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒÙ‡ ØŒ عبارت است ازدلایل ومدارکی Ú©Ù‡ کارمند یانماینده او درمقام Ø¯ÙØ§Ø¹ ازخودیارد اتهام یا اتهامات انتسابی کتباً به هیأت رسیدگی کننده ارائه Ù…ÛŒ نماید.
ÙØµÙ„ دوم- در صلاØÛŒØª هیأتها
ماده 11- رسیدگی اولیه به پرونده کارمند متهم باهیأت بدوی مربوط میباشد. مگردرمواردی که مقامات مندرج درماده 12 قانون رأسا" مجازات های مقرردرماده مزبور را اعمال می نمایندویامقامات موضوع ماده 17 قانون کارمندانی راکه مرتکب غیبت به میزان مقرردرماده مذکور شده اند اخراج نمایند.
ماده 12- تعیین هیأت رسیدگی کننده به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری اعضاء هیأت ها باهیأت عالی نظارت ومرجع رسیدگی به اتهام های مدیران بارعایت Ù…ÙØ§Ø¯ ماده 33 آئین نامه ازبین هیأت های بدوی موجوددردستگاه مربوط خواهد بود.
ماده 13- هیأت تجدیدنظر درمواردزیرشروع به رسیدگی می نماید:
الÙ: درمواردی Ú©Ù‡ رأی هیأت بدوی قابل تجدیدنظرباشد وکارمند ظر٠مهلت مقررقانونی نسبت به آن درخواست تجدیدنظرنماید.
ب: موارد موضوع قسمت اخیر ماده 12 قانون باتشخیص ومواÙقت کتبی مقامات واشخاص مذکور.
ج: ادعای کارمند مبنی برموجه بودن غیبت وی، موضوع تبصره 1 ماده 17 قانون .
د: نقض آراء هیأت های تجدیدنظرتوسط دیوان عدالت اداری یاهیأت عالی نظارت.
ماده 14- هیأت ها ØµØ±ÙØ§Ù‹ Ù…ÛŒ توانند به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª مندرج درقانون رسیدگی ونسبت به اصدار رأی برائت یااعمال یکی ازمجازات های مقرردرقانون اقدام نمایند ÙˆØÙ‚ صدور رأی غیرازموارد مذکور یااظهارنظرنسبت به ØØ§Ù„ات استخدامی کارمند یانØÙˆÙ‡ اجرای مقررات استخدامی وجبران ضرروزیان به جای انشاء وصدوررأی راندارند.
ماده 15- تشخیص وانطباق اتهامات انتسابی به کارمندان Ø¨Ø§ØªØ®Ù„ÙØ§Øª مندرج درقانون باهیأتی است Ú©Ù‡ موضوع به آن ارجاع شده است وچنانچه علیرغم ارجاع پرونده، به تشخیص هیأت مربوط اتهام ازمصادبق ØªØ®Ù„ÙØ§Øª مندرج درقانون نباشد، نیازی به رسیدگی نبوده وپرونده رامختومه ومراتب رابه اطلاع نماینده موضوع ماده 34 آئین نامه Ù…ÛŒ رساند.
ماده 16- درمواردی Ú©Ù‡ رسید Ú¯ÛŒ به پرونده ارجاعی به هیأت ها درصلاØÛŒØª آنها نبوده واتهام انتسابی به کارمند ØµØ±ÙØ§Ù‹ ازمصادیق جرائم عمومی بوده باشدهیأت مربوط مراتب رابه اموراداری دستگاه اعلام Ù…ÛŒ نماید تا از آن طریق به مراجع Ø°ÛŒØµÙ„Ø§Ø Ù‚Ø¶Ø§Ø¦ÛŒ جهت رسیدگی ارسال شود.
ماده 17- هیأت تجدیدنظر ØµØ±ÙØ§" به ØªØ®Ù„Ù ÛŒØ§ØªØ®Ù„ÙØ§ØªÛŒ Ú©Ù‡ درمرØÙ„Ù‡ رسیدگی بدوی موردØÚ©Ù… Ù‚Ø±Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است، رسیدگی Ù…ÛŒ نماید.
تبصره- چنانچه کارمند پس ازصدور رأی هیأت بدوی تازمان رسیدگی به اعتراض مرتکب تخل٠جدیدی بشود، رسیدگی به ØªØ®Ù„Ù ÛŒØ§ØªØ®Ù„ÙØ§Øª جدیدکارمند ØŒ درصلاØÛŒØª هیأت بدوی ذیربط Ù…ÛŒ باشد ولی درصورتی Ú©Ù‡ درمرØÙ„Ù‡ رسیدگی هیأت بدوی وقبل ازصدور رأی هیأت مذکور ØŒ تخل٠جدیدی ازمتهم گزارش گرددهیأت بدوی Ù…ÛŒ تواند به تخل٠جدید همزمان Ø¨Ø§ØªØ®Ù„Ù ÛŒØ§ØªØ®Ù„ÙØ§Øª قبلی بارعایت سیرمراØÙ„ رسیدگی دریک پرونده رسیدگی نماید.
ÙØµÙ„ سوم- شروع به رسیدگی
ماده 18- هیأت های بدوی یاتجدیدنظر درصورت شکایت یااعلام اشخاص اعم ازارباب رجوع ØŒ مردم یا کارمندان، مدیران ØŒ سرپرستان اداری ØŒ بازرسان هیأت عالی نظارت ØŒ مقامات واشخاص مندرج درمواد12 Ùˆ 17 قانون، Ø¯ÙØ§ØªØ±Ø¨Ø§Ø²Ø±Ø³ÛŒ وپاسخگوئی به شکایات ØŒ سازمان بازرسی Ú©Ù„ کشور وهمچنین درموارد نقض رأی توسط دیوان عدالت اداری یاهیأت عالی نظارت ØØ³Ø¨ موردشروع به رسیدگی Ù…ÛŒ نمایند.
تبصره 1- رعایت سلسله مراتب اداری دراعلام تخل٠به هیأت لازم نیست .
تیصره 2- انصرا٠شاکی یا اعلام کننده ، مانع رسیدگی هیأت نخواهد بود.
ÙØµÙ„ چهارم- Ù†ØÙˆÙ‡ رسیدگی
ماده 19- هیأت ها موظÙند موارد اتهام رامشخصاً وبه صورت کتبی به کارمند ابلاغ وازتاریخ ابلاغ 10 روز مهلت برای Ø¯ÙØ§Ø¹ آنها منظورنمایند .این امر باید ØµØ±Ø§ØØªØ§" Ø¯Ø±ÙØ±Ù… ابلاغ قید گردد.
تبصره 1- هیأت رسیدگی کننده درصورت تقاضای کارمند یانماینده او (با در دست داشتن وکالتنامه Ø§Ø²Ø¯ÙØ§ØªØ± اسناد رسمی ) باید مدارک لازم رادراختیار ÙˆÛŒ قراردهد. درخصوص اسناد طبقه بندی شده تشخیص هیأت مناط عمل خواهد بود.
تبصره 2- کارمند متهم یانماینده ÙˆÛŒ Ù…ÛŒ تواند به منظورارائه Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒÙ‡ خودازهیأت مربوط تقاضای تمدیدمهلت نماید .دراین مورداتخاذتصمیم باهیأت است ÙˆØ¯Ø±Ù‡Ø±ØØ§Ù„ مدت تمدید از5 روز تجاوزنخواهدکرد.
ماده 20- Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒÙ‡ باید بازبان ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ نوشته شده ÙˆØØ§ÙˆÛŒ نکات زیرباشد :
الÙ) نام ونام خانوادگی
ب) آخرین اقامتگاه شخص
ج) ذکر ادلّه ومواردی که متهم برای رد اتهام یااتهامات انتسابی لازم دارد
د) تصاویر مدارک مورد استناد
ه) امضاء.
تبصره- درموارد یاد شده دراین ماده چنانچه نقایصی وجودداشته باشد ØŒ هیأت به طورکتبی ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± ظر٠ده روز ازتاریخ وصول ØŒ به متهم ابلاغ وازتاریخ ابلاغ به مدت پنج روز دیگر به اومهلت Ù…ÛŒ دهد تانقایص را Ø±ÙØ¹ نماید. عدم Ø±ÙØ¹ نقایص توسط متهم درمدت یاد شده یاعدم تقدیم Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒÙ‡ درمهلت مقرر مانع رسیدگی Ùˆ صدور رأی نخواهد بود.
ماده 21- درصورت تقاضای مستخدم برای Ø¯ÙØ§Ø¹ ØØ¶ÙˆØ±ÛŒ ویاتشخیص هیأت برای ØØ¶ÙˆØ± ÙˆÛŒ ØŒ هیأت موظ٠است تاریخ ومØÙ„ رسیدگی رابه طور کتبی به اطلاع متهم یانماینده ÙˆÛŒ برساند.
تبصره - وقت جلسه باید طوری معین شود Ú©Ù‡ ÙØ§ØµÙ„Ù‡ بین ابلاغ وقت ØØ¶ÙˆØ± درجلسه به متهم وروز جلسه کمتر ازسه روز نباشد.
ماده 22- درمواردی Ú©Ù‡ درهیأت جهت Ø§Ø®Ø°ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª ØŒ ØØ¶ÙˆØ±Ø§Ø¹Ù„ام کننده اتهام رالازم بداند بدون ØØ¶ÙˆØ± متهم ازوی دعوت به عمل خواهد آوردوهیأت درصورت لزوم Ù…ÛŒ تواند مدارک موردنیاز راازاعلام کننده درخواست نماید.
ÙØµÙ„ پنجم- رسیدگی به دلایل
ماده 23 - اصل بربرائت است . بنابراین چنانچه پرونده کارمند درهیأت ØªØØª رسیدگی باشد باید ازطریق اقامه دلایل مستند ورسیدگی به آنها ورعایت مقررات مربوط متخل٠بودن ÙˆÛŒ Ø§ØØ±Ø§Ø²Ú¯Ø±Ø¯Ø¯ . درغیراین صورت ØÚ©Ù… به برائت کارمند صادرخواهد شد.
ماده 24- هرگاه کارمندی اقراربه وقوع ØªØ®Ù„Ù ÛŒØ§ØªØ®Ù„ÙØ§Øª مقرردرقانون نماید، دلیل دیگر برای ثبوت آن لازم نیست. اقرارموضوع این ماده اعم Ø§Ø²Ø´ÙØ§Ù‡ÛŒ وکتبی است . Ø§Ù‚Ø±Ø§Ø±Ø´ÙØ§Ù‡ÛŒ است وقتی Ú©Ù‡ درجریان رسیدگی درجلسه هیأت به عمل آیدوکتبی است درصورتی Ú©Ù‡ دریکی ازاسناد ÛŒØ§Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒÙ‡ کارمند به هیأت اظهار شده باشد . به هرترتیب اقراراعم ازکتبی ÙˆØ´ÙØ§Ù‡ÛŒ باید به امضاء اقرارکننده رسیده باشد .
تبصره 1- اقرارباید ØµØ±ÛŒØ ÙˆØ±ÙˆØ´Ù† باشد.
تبصره 2- اجبار Ùˆ اکراه به اقرارممنوع ومرتکبین به عنوان متهم به هیأت معرÙÛŒ خواهند شد.
ماده 25- هرگــاه اسنـــاد یااطلاعــاتی کـــه مربوط به موردتخل٠انتسابی است Ø¯Ø±ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ دستگاه دولتی متبوع کارمند یاسایردستگاه های دولتی یابانک هایاشهرداریهایا نهادهای انقلاب اسلامی یا مؤسساتی Ú©Ù‡ باسرمایه دولت تأسیس واداره Ù…ÛŒ شوند موجودباشد هیأت Ù…ÛŒ تواند آنها را مطالبه Ùˆ Ù…Ù„Ø§ØØ¸Ù‡ Ùˆ مطالعه نماید Ùˆ ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ Ùˆ دستگاه های مربوط Ù…Ú©Ù„Ùند دراسرع وقت مدارک Ùˆ اسناد مورد نیاز را به هیأت درخواست کننده ارسال کنند.
تبصره- تØÙˆÛŒÙ„ اسناد ومدارک Ù…ØØ±Ù…انه وطبقه بندی شده، تابع مقررات وضوابط مربوط خواهد بود.
ماده 26- عدم اعلام پاسخ مراجع مذکور در ماده 25 این دستورالعمل ظر٠مدت 2 ماه موجبی برای توق٠رسیدگی و عدم صدور رأی نخواهد بود.
ماده 27- هرگاه متهم درØÛŒÙ† رسیدگی ÛŒØ§Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒÙ‡ خودبرای رد ÛŒØ§Ø§ÛŒØ¶Ø§Ø Ø§ØªÙ‡Ø§Ù… باچگونگی وقوع تخل٠تقاضا نماید یاهیأت لازم بداند Ú©Ù‡ شهوداطلاعات خودرادراختیار هیأت قراردهند . آنان به هیأت دعوت Ùˆ اظهارات شان استماع خواهد شد. درصورت عدم ØØ¶ÙˆØ± برای باردوم برای ادای شهادت دعوت Ù…ÛŒ گردند.
تبصره 1- هیأت ازهریک ازشهودومطلعین به طور جداگانه Ùˆ بدون ØØ¶ÙˆØ± متهم تØÙ‚یق Ù…ÛŒ نماید Ùˆ اظهارات آنها در همان جلسه عیناً درصورتجلسه قید وبه امضاء اظهارکنندگان Ù…ÛŒ رسد.
تبصره 2- هیأت نمی تواند به زور شاهد را واداربه ادای شهادت نماید وچنانچه شاهد یا مطلع از ØØ¶ÙˆØ± بعد از Ø§ØØ¶Ø§Ø± دوم یا اظهار در صورت ØØ¶ÙˆØ± امتناع نماید، این مرØÙ„Ù‡ ازرسیدگی ØØ°Ù Ù…ÛŒ شود.
ماده 28 - هیأت علاوه بررسیدگی به دلایل مورداستناد متهم یاشاکی ØŒ هرگونه تØÙ‚یق یااقدامی Ú©Ù‡ برای دستیابی به ØÙ‚یقت درزمینه اتهام لازم باشد به عمل خواهد آورد.
ماده 29- به منظور جمع آوری دلایل ØŒ انجام بررسی های لازم ØŒ تکمیل پرونده اتهامی وآماده سازی آن جهت Ø·Ø±Ø Ø¯Ø±Ù‡ÛŒØ£ØªØŒ هیأت ها Ù…ÛŒ توانند ازگروه یاگروه های تØÙ‚یق Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نمایند. Ù†ØÙˆÙ‡ انتخاب، شرایط اعضای گروه Ùˆ ØØ¯ÙˆØ¯ ÙˆØÛŒØ·Ù‡ صلاØÛŒØª گروه های تØÙ‚یق به ترتیب مقرردر قانون Ùˆ آئین نامه اجرائی آن است. عدم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ هیأت ازگروه تØÙ‚یق مانع رسیدگی به پرونده ارجاعی واصداررأی نخواهد بود.
ماده 30- هرگاه رسیدگی به اتهام کارمند به تشخیص هیأت رسیدگی کننده مستلزم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نظر کارشناسی باشد ØŒ مورد به کارشناسی ارجاع Ù…ÛŒ شود وهیأت دراین قبیل موارد نظرکارشناسی را مورد توجه Ùˆ مدنظر برای صدور رأی قرارخواهد داد.
تبصره 1- هیأت باید کارشناس راازبین کسانی Ú©Ù‡ دارای صلاØÛŒØª دررشته مربوط به موضع است انتخاب نماید.
تبصره 2- کارشناس موظ٠است درمدت مقرر Ú©Ù‡ هیأت تعیین Ù…ÛŒ کند نظرخودرابه طورکتبی به هیأت تقدیم دارد مگر اینکه موضع ازاموری باشد Ú©Ù‡ اظهارنظر درآن مدت میسرنباشد. در این صورت به تقاضای کارشناس، هیأت مهلت مناسب دیگری راتعیین وبه کارشناس اعلام Ù…ÛŒ کند. در Ù‡Ø±ØØ§Ù„ اظهارنظر کارشناس باید ØµØ±ÛŒØ Ø¨Ø§Ø´Ø¯.
ماده 31- درصورتی Ú©Ù‡ شکایت شاکی واقعی نبوده ودرجریان رسیدگی متهم درهیأت تبرئه گردد، شاکی به عنوان متخل٠دراجرای بند 4 ماده 8 قانون موردتعقیب قرارخواهد Ú¯Ø±ÙØª.
ÙØµÙ„ ششم- مدت رسیدگی
ماده 32- تØÙ‚یقات مقدماتی وتکمیل پرونده جهت Ø·Ø±Ø Ø¯Ø±Ù‡ÛŒØ£Øª باید سریع ودرکوتاه ترین مدت ممکنه انجام شود.
ماده 33- ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± مدت رسیدگی هر هیأت به پرونده متهم از تاریخ ارجاع یا وصول پرونده یا اعلام اتهام تا زمان صدور رأی سه ماه Ù…ÛŒ باشد Ùˆ هیأت ها موظÙند ترتیبات لازم را در این زمینه اتخاذ نمایند.
تبصره 1- در موارد خاص Ú©Ù‡ رسیدگی نیازمند مدت بیشتری باشد ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± یک ماه به مهلت مقرر دراین ماده Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù‡ Ù…ÛŒ گردد Ù„Ú©Ù† دراین قبیل مواردمراتب وادله لازم باید ØØ³Ø¨ موردبه اطلاع نماینده موضوع ماده 34 آئین نامه اجرائی برسد.
تبصره 2- عدم رسیدگی هیأت ها درمهلت مقرر سهلانگاری Ù…ØØ³ÙˆØ¨ شده Ùˆ موضوع بر اساس ماده 22 قانون قابل پیگیری خواهد بود.
تبصره 3- تاریخ شروع رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§ØªÛŒ Ú©Ù‡ ازطریق صندوق موضوع ماده 49 این آئین نامه واصل Ù…ÛŒ گردد از زمان ثبت در Ø¯ÙØ§ØªØ± هیأت ها خواهد بود
ماده 34- در مورد پرونده هایی Ú©Ù‡ Ùوریت داشته باشد همچنین رسیدگی هائی Ú©Ù‡ به دنبال گزارش های سازمان بازرسی Ú©Ù„ کشور ÛŒØ§Ø¯ÙØ§ØªØ± بازرسی وپاسخگوئی به شکایات صورت Ù…ÛŒ گیرد هیأت موظ٠است خارج از نوبت به آنها رسیدگی نموده ورأی لازم راصادرنماید.
تبصره- تشخیص Ùوریت امر در غیر از اعلامات سازمان بازرسی Ú©Ù„ کشور با بالاترین مقام دستگاه ذیربط با نماینده موضوع ماده 34 آئین نامه اجرائی Ù…ÛŒ باشد.
ماده 35- مواعدی راکه قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری یاآئین نامه اجرائی آن یااین دستورالعمل تعیین نموده است چنانچه روز آخر موعد مصاد٠باروز تعطیل ادارات باشد روز آخر موعد، اولین روز کاری اداری بعد ازتعطیل خواهد بود.
ماده 36- Ø¯Ø±Ø§ØØªØ³Ø§Ø¨ مهلت های مقرر ØŒ روز ابلاغ واعلام جزء مدت Ù…ØØ³ÙˆØ¨ نمی شود.
ÙØµÙ„ Ù‡ÙØªÙ…- توق٠رسیدگی یا اجرای رأی قطعی صادره
ماده 37- Ùوت متهم موجب توق٠رسیدگی وصدور رأی Ù…ÛŒ گردد.
ماده 38- هرگاه کارمند قبل ازانقضاء مهلت تجدیدنظرÙوت نماید پرونده مختومه Ùˆ ØØ§Ù„ت استخدامی ÙˆÛŒ از تاریخ Ùوت به ØØ§Ù„ت قبل ازصدوررأی برمی گردد ورأی هیأت بدوی هیچگونه تأثیری در وضعیت ÙˆÛŒ نخواهد داشت.
ماده 39- درصورتی Ú©Ù‡ کارمند Ù…ØªØ®Ù„Ù Ø¯Ø±ØØ§Ù„تی Ø§Ø²ØØ§Ù„ت های استخدامی باشد Ú©Ù‡ اجرای Ùوری رأی قطعی درباره ÙˆÛŒ ممکن نباشد، مراتب به هیأت عالی نظارت گزارش شده ورأی صادرشده نیز به Ù…ØØ¶ ØØµÙˆÙ„ امکان اجراخواهد شد.
ماده 40- در صـورتی Ú©Ù‡ کارمند درطول تØÙ…Ù„ مجازات های بندهای "ج" ØŒ "د" ØŒ"Ùˆ"ØŒ " ز" ماده 9 قانون Ùوت شود اعمال مجازات های یاد شده متوق٠شده ÙˆØØ§Ù„ت استخدامی کارمند اززمان Ùوت به ØØ§Ù„ت قبل از تعیین مجازات اعاده Ù…ÛŒ شود.
تبصره- در Ø§ØØªØ³Ø§Ø¨ ØÙ‚وق وظیÙÙ‡ وراث کارمندان موضوع این ماده ØŒ مجازات های اعمال شده منظور نخواهد شد.
ÙØµÙ„ هشتم- صـدور رأی
ماده 41- انشاء و صدور رأی هیأت پس ازرسیدگی درآخرین جلسه و در غیاب متهم صورت می گیرد و باید به امضاء اعضاء هیأت برسد.
ماده 42- رأی صادره باید ØØ§ÙˆÛŒ دلایل ØŒ مستندات وموادقانونی Ú©Ù‡ براساس آنها رأی صادرشده است، باشد. همچنین هیأت ها موظÙند قطعی یاقابل پژوهش بودن رأی ومØÙ„ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª درخواست تجدیدنظر را در ورقه رأی درج نمایند.
ماده 43- موارد قصور ازکیÙیات مخÙÙÙ‡ مجازات Ù…ØØ³ÙˆØ¨ خواهد شد.
ماده 44- اعمال مجازات شدیدترنسبت به آرای غیرقطعی هیأت های بدوی یا آرای نقض شده توسط دیوان عدالت اداری یاهیأت عالی نظارت مجازنمی باشد مگر آنکه مستندات یا مدارک جدید غیر از موارد بررسی شده قبلی دررسیدگی های مجدد به دست آید.
ماده 45- Ø§ØµÙ„Ø§Ø ÛŒØ§ تغییر آرای قطعی هیأت ها ØµØ±ÙØ§Ù‹ در موارد زیر امکان پذیر Ù…ÛŒ باشد:
الÙ) درمواردی Ú©Ù‡ هیأت صادرکننده رأی به اکثریت آراء تشخیص دهد Ú©Ù‡ Ù…ÙØ§Ø¯ ØÚ©Ù… صادرشده ازنظر موازین قانونی (به Ù„ØØ§Ø¸ Ø´Ú©Ù„ÛŒ یاماهوی) مخدوش Ù…ÛŒ باشد.
ب) هرگاه تخل٠کارمند عنوان یکی ازجرایم مندرج درقانون مجازات اسلامی رانیز داشته باشد Ùˆ مرجع قضائی ØÚ©Ù… برائت ÙˆÛŒ راصادرنماید وهیأت بااکثریت آراء Ù†Ø¸Ø±Ø¨Ø±Ø§ØµÙ„Ø§Ø ÛŒØ§ØªØºÛŒÛŒØ± رأی خودداشته باشد.
تبصره - درهرصورت درمواردمندرج دربندهای ال٠وب این ماده باید به تأیید هیأت عالی نظارت رسیده باشد.
ÙØµÙ„ نهم- نقض یا ابطال رأی
ماده 46 - نقض یاابطال آراء قطعی هیأت ها درموارد زیر متصور است:
الÙ) مواردی Ú©Ù‡ هیأت یایکی ازاعضای آن به دلایل مندرج درماده 7 قانون، صلاØÛŒØª رسیدگی وصدور رأی نداشته باشد.
ب) اعضای هیأت ها واجد شرایط مقرر درماده 6 قانون نبوده باشند.
ج) رأی هیأت مستند به اسناد و مدارکی باشد که پس ازصدورجعلی بودن انها ثابت شده باشد.
د) پس ازصدور رأی، اسناد ومدارکی به دست آید Ú©Ù‡ دلیل ØÙ‚انیت درخواست کننده یا بیگناهی متهم باشد Ùˆ ثابت شود اسناد ومدارک یاد شده درجریان رسیدگی مکتوم یا مغÙول مانده Ùˆ یا در اختیار متهم یا هیأت رسیدگی کننده نبوده است.
ه) دیوان عدالت اداری دراجرای ماده 21 قانون، آراء قطعی صادره توسط هیأت ها رانقض نماید.
Ùˆ) مواردی Ú©Ù‡ هیأت عالی نظارت به Ù„ØØ§Ø¸ عدم رعایت قانون یااعمال تبعیض دراجرای قانون یاثبوت غرض مجرمانه ازطریق مرجع قضائی صالØÙ‡ در مورد آراء صادره (موضوع تبصره 2 ماده 22 قانون) یا موارد دیگری Ú©Ù‡ بنابه مصالØÛŒ ضروری تشخیص دهد.
ز) رأی هیأت در خارج ازمواعد و مهلت مقرر صادرشده باشد.
تبصره 1- درکلیه مواردی Ú©Ù‡ آراء قطعی نقض یاابطال Ù…ÛŒ گردد پرونده متهم درهیأتی Ú©Ù‡ ØØ³Ø¨ مقررات تعیین Ù…ÛŒ شود مجدداً موردرسیدگی وصدور رأی قرارخواهد Ú¯Ø±ÙØª.
تبصره 2- هیأت عالی نظارت Ù…ÛŒ تواند درخصوص پرونده های مطروØÙ‡ رأساً رسیدگی وموضوع رامختومه اعلام نماید.
ÙØµÙ„ دهم- سایر مقررات
ماده 47- آثار Ùˆ تاریخ اجرای رأی ازتاریخ ابلاغ رأی قطعی به کارمند Ù…ÛŒ باشد Ùˆ تا آن زمان وضعیت استخدامی ÙˆÛŒ ØØ³Ø¨ قوانین ومقررات مربوط خواهد بود مگر آنکه در اجرای ماده 13 قانون وتبصره 3 آن آماده به خدمت شده یامرتکب تخل٠غیبت شده باشد.
ماده 48- هیأت های تجدیدنظر موظÙند پرونده ووضعیت معیشتی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ راکه دراجرای ماده 11 قانون تقاضای برقراری مستمر ÛŒ Ù…ÛŒ کنند، بررسی نموده ودرصورت واجدشرایط بودن نسبت به برقراری مقرری مذکور اقدام نمایند.
ماده 49- هریک ازوزارتخانه ها، مؤسسات وشرکت های دولتی ودستگاه های مشمول قانون Ù…Ú©Ù„Ùند درکلیه ساختمان های موجودخود Ú©Ù‡ Ù…ØÙ„ مراجعه مردم وارباب رجوع Ù…ÛŒ باشد، صندوق خاصی جهت اعلام تخل٠آنان نصب نمایند واطلاعیه های لازم رادرخصوص Ù…ØÙ„ مراجعه ÙˆØ§ÙØ±Ø§Ø¯ پاسخگو Ùˆ چگونگی Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ùˆ رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª ارباب رجوع ومردم درمعرض دید آنان قراردهند. این صندوق ها Ù‡ÙØªÙ‡ ای یکبارتوسط هیأت باز Ùˆ شکوائیه ها مورد بررسی قرارخواهد Ú¯Ø±ÙØª.
تبصره - شکایات ÙØ§Ù‚د نام ونشانی وامضای شاکی قابل رسیدگی نخواهد بود.
ماده 50- رسیدگی به پرونده هایی Ú©Ù‡ قبل ازاجرای این دستورالعمل به هیأت ها ارجاع وبه آنها رسیدگی نشده یا در دست رسیدگی است به ترتیب مقرر در این دستورالعمل صورت خواهد Ú¯Ø±ÙØª.
این دستورالعمل مشتمل بر 50 ماده و 23 تبصره در دویست و چهلمین جلسه مورخ 4/8/1378 هیأت عالی نظارت تصویب شده است، و برای کلیه هیأت ها لازم الاجرا می باشد.
دبیرکل سازمان و رئیس هیأت عالی نظارت
مطالب پیشنهادی